ဥပုသ္ ဟူေသာစကားသည္ ဥေပါသထ ဟူေသာ
ပါဠိမွ ကူးစက္လာေသာ ပါဠိပ်က္ စကားတည္း။ ဥပ+ ၀သထ- ဟုပုဒ္ခြဲ၊ ဥပ- ညစာ မစားျခင္း၊
၀သထ- ေနျခင္း၊ ညစာမစား ျခင္း၊ သူ ့အသက္မသတ္ျခင္း၊ စေသာ အဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္
ျပည့္စုံေသာ သီလကုိ ခံယူေဆာက္တည္ ၍ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္၊ တရားဂုဏ္ေတာ္ စေသာ အာရုံမ်ားကို
အာရုံျပဳကာ (ဘာ၀နာ) ပြါးလ်က္ အကုသုိလ္စိတ္မ်ား မျဖစ္ေစဘဲ စိတ္စင္ၾကယ္ေအာင္
ေစာင့္စည္းေနထုိ
င္မႈကုိ ဥပုသ္ေစာင့္သည္ ဟုေခၚသည္။
(ေဆာင္ပုဒ္) မိမိ စိတ္မွာ၊ စင္ၾကယ္လာေအာင္၊ အဂၤါရွစ္တန္၊ သီလခံ၍ ၿခိဳးျခံ ေအာင့္အည္း၊ တေျဖာင့္တည္းျဖင့္၊ ေစာင့္စည္း အားထုတ္ တရားကုတ္ ဥပုသ္ေစာင့္ ဟုမွတ္။
၁။ နက္ျဖန္ ဥပုသ္ေစာင့္မည္ဟု ၾကံစည္ေသာ သူေတာ္စင္သည္ ဥပုသ္ေစာင့္သည့္ အခုိက္၌ အိမ္မႈကိစၥေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းငွာ မေလ်ာ္ေသာေၾကာင့္ ယေန ့လုိအခါကပင္ အိမ္မႈကိစၥ မ်ားကုိ တာ၀န္ရွိသမွ် ၿပီးစီးေအာင္ စီမံထားရာ၏။
၂။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကြ်းေမြးမည့္သူ အဆင္သင့္ရွိလွ်က္ နက္ျဖန္ မိမိစားဖုိ ့အတြက္ ေျပာျပ စီစဥ္ ထားရာ၏။ (ဥပုသ္ေစာင့္ခုိက္ ခါတုိင္းထက္ ေကာင္းေကာင္း စားဖုိ ့အတြက္ကား မစီမံသင့္)
၃။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကြ်းေမြးမည့္သူ မရွိလွ်င္ နက္ျဖန္ ကိစၥနည္းေအာင္ ၿပီးစီေကာင္းေသာ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္မ်ားကုိ ၿပီးစီးေစေအာင္ စီမံထားရာ၏။
၄။ နက္ျဖန္ နံနက္ အာရုဏ္တက္ခ်ိန္ကပင္ ကုိယ္လက္မ်ားကုိ စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳ၍ စိတ္ၾကည္လင္ရုံမွ် သန္ ့ရွင္းေသာ အ၀တ္ကုိ ၀တ္ဆင္ရာ၏။
၅။ ပန္းပန္မႈ နံ ့သာလိမ္းမႈႏွင့္ အထူးတလည္ ျပင္ဆင္မႈကုိ မျပဳရာ။
၆။ ထုိ ့ေနာက္ ခပ္ေစာေစာကပင္ သီလေဆာက္တည္ရာ၏၊ (သီလေဆာက္တည္ေသာအခါ ပါဠိလုိ နားမလည္လွ်င္ ျမန္မာလုိ ေဆာက္တည္နိဳင္ပါသည္၊ ရွစ္ပါးသီလ ႏွဳတ္တက္မရလွ်င္ ကား ဘုရားပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ ဥပုသ္သီလကုိ ေဆာက္တည္ပါ၏ ဟုႏွဳတ္က မိမိဘာသာ ဆုိ၍လည္း ေဆာက္တည္နိဳင္၏)။
၇။ သီလေဆာက္တည္ၿပီးလွ်င္ ေကြ်းေမြး လွဴဒါန္းဖြယ္ရာ ကိစၥရွိက ထုိကိစၥကုိ ျပဳလုပ္၍ မရွိက မိမိအတြက္ သင့္ေတာ္ရုံ စီမံ၍ စားေသာက္ရာ၏။
၈။ ေကြ်းေမြး စားေသာက္ၿပီးလွ်င္ ကုိယ္လက္ မစင္ၾကယ္က ေရခ်ိဳးရာ၏၊ (ကုိယ္စင္ၾကယ္မွ စိတ္ၾကည္လင္၊ စိတ္ၾကည္လင္မွ တရားကုိ အာရုံျပဳ၍ ေကာင္းသည္)။
၉။ ထုိ ့ေနာက္ မိမိတစ္ေယာက္တည္း ေနသင့္သူျဖစ္လွ်င္ တစ္ကုိယ္တည္းေန၍ အေဖာ္ႏွင့္ ေနသင့္သူျဖစ္က သေဘာတူ အေဖာ္ႏွင့္တကြ သင့္ေတာ္ေသာ ဆိတ္ၿငိမ္ရာ ဌာန၌ ျဗဟၼာဥပုသ္ကုိ ေစာင့္လုိလွ်င္ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကုိ အာရုံျပဳ၍ ေနရာ၏)။
၁၀။ တာရွည္စြာ ဆင္ျခင္၍ မေနနိဳင္လွ်င္ တရားစာကုိလည္း ၾကည့္ရွဳ ့ရြတ္ဖတ္ေနရာ၏၊ (ထုိင္၍ျခည္း ေနရမည္ဟု မဆုိလုိ၊ လွဲကာ စႀကၤ ံသြားကာ အမ်ဳိးမ်ဳိးမွ်တ ေအာင္ေနေစလုိ၏)။
၁၁။ နည္းလမ္းက်က် ေဟာေျပာမည့္ပုဂၢဳိလ္ ရွိလွ်င္ တရားနာရာ၏။
၁၂။ ညဥ့္အခ်ိန္သုိ ့ေရာက္ေသာအခါ မိမိ၏ သီလကုိ ျပန္၍ ဆင္ျခင္ၿပီးလွ်င္ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္း ရဟႏၱာ အေပါင္းႏွင့္ ယေန ့အတြက္ မိမိတူမွ်ပုံကုိ ေအာက္ေမ့ရာ၏။
ေအာက္ေမ့ပုံ
ရဟႏၱာ အရွင္ျမတ္တုိ ့သည္ သူ ့အသက္ကုိ သတ္ျခင္း၊ သူ ့ဥစၥာခုိးျခင္း၊ ေလာကီအာရုံ ကာမဂုဏ္တုိ ့မွ ေရွာင္ၾကဥ္၍ ညစာ စားမႈ ့၊ ပန္းနံ ့သာစသည္ လိမ္းက်ံမႈ စသည္မ်ားကုိ မျပဳသကဲ့သုိ ့ ငါသည္လည္း ယေန ့အဖုိ ့ထုိအမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေရွာင္ၾကဥ္သျဖင့္ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္မ်ားႏွင့္ တူေပသည္တကား၊ ဟု မိမိကုိယ္ အလြန္ေျမွာက္တင္ကာ ရဟႏၱာေယာကၤ်ား ရဟႏၱာမိန္းမ စိတ္ကုိ ျဖစ္ေစၿပီးလွ်င္ ယခုလုိ အသက္ထက္ဆုံး ေစာင့္စည္းေနပါလွ်င္ မၾကာခင္ ဒုကၡခပ္သိမ္း ၿငိမ္းေပလိမ့္မည္ဟု ဆင္ျခင္ရာ၏။
၁၄။ နံနက္ အာရုဏ္တက္၌ မိမိရည္မွန္းထားေသာ အခ်ိန္ေစ့ေသာ အခါ အလုိအေလ်ာက္ ရွစ္ပါးသီလ မရွိေတာ့ဘဲ ငါးပါးသီလသာ က်န္ေတာ့သည္။ ( ယခုကာလ အခ်ိဳ ့အရပ္မွာလုိ ငါးပါးသီလ ယူကာ ဥပုသ္ခ်ေနဖြယ္ မလုိပါ)။ဤကားဥပုသ္ေစာင့္ပုံအစီအစဥ္တည္း။
Posted by အရွင္နာယကာလကၤာရ
(ေဆာင္ပုဒ္) မိမိ စိတ္မွာ၊ စင္ၾကယ္လာေအာင္၊ အဂၤါရွစ္တန္၊ သီလခံ၍ ၿခိဳးျခံ ေအာင့္အည္း၊ တေျဖာင့္တည္းျဖင့္၊ ေစာင့္စည္း အားထုတ္ တရားကုတ္ ဥပုသ္ေစာင့္ ဟုမွတ္။
၁။ နက္ျဖန္ ဥပုသ္ေစာင့္မည္ဟု ၾကံစည္ေသာ သူေတာ္စင္သည္ ဥပုသ္ေစာင့္သည့္ အခုိက္၌ အိမ္မႈကိစၥေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းငွာ မေလ်ာ္ေသာေၾကာင့္ ယေန ့လုိအခါကပင္ အိမ္မႈကိစၥ မ်ားကုိ တာ၀န္ရွိသမွ် ၿပီးစီးေအာင္ စီမံထားရာ၏။
၂။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကြ်းေမြးမည့္သူ အဆင္သင့္ရွိလွ်က္ နက္ျဖန္ မိမိစားဖုိ ့အတြက္ ေျပာျပ စီစဥ္ ထားရာ၏။ (ဥပုသ္ေစာင့္ခုိက္ ခါတုိင္းထက္ ေကာင္းေကာင္း စားဖုိ ့အတြက္ကား မစီမံသင့္)
၃။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကြ်းေမြးမည့္သူ မရွိလွ်င္ နက္ျဖန္ ကိစၥနည္းေအာင္ ၿပီးစီေကာင္းေသာ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္မ်ားကုိ ၿပီးစီးေစေအာင္ စီမံထားရာ၏။
၄။ နက္ျဖန္ နံနက္ အာရုဏ္တက္ခ်ိန္ကပင္ ကုိယ္လက္မ်ားကုိ စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳ၍ စိတ္ၾကည္လင္ရုံမွ် သန္ ့ရွင္းေသာ အ၀တ္ကုိ ၀တ္ဆင္ရာ၏။
၅။ ပန္းပန္မႈ နံ ့သာလိမ္းမႈႏွင့္ အထူးတလည္ ျပင္ဆင္မႈကုိ မျပဳရာ။
၆။ ထုိ ့ေနာက္ ခပ္ေစာေစာကပင္ သီလေဆာက္တည္ရာ၏၊ (သီလေဆာက္တည္ေသာအခါ ပါဠိလုိ နားမလည္လွ်င္ ျမန္မာလုိ ေဆာက္တည္နိဳင္ပါသည္၊ ရွစ္ပါးသီလ ႏွဳတ္တက္မရလွ်င္ ကား ဘုရားပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ ဥပုသ္သီလကုိ ေဆာက္တည္ပါ၏ ဟုႏွဳတ္က မိမိဘာသာ ဆုိ၍လည္း ေဆာက္တည္နိဳင္၏)။
၇။ သီလေဆာက္တည္ၿပီးလွ်င္ ေကြ်းေမြး လွဴဒါန္းဖြယ္ရာ ကိစၥရွိက ထုိကိစၥကုိ ျပဳလုပ္၍ မရွိက မိမိအတြက္ သင့္ေတာ္ရုံ စီမံ၍ စားေသာက္ရာ၏။
၈။ ေကြ်းေမြး စားေသာက္ၿပီးလွ်င္ ကုိယ္လက္ မစင္ၾကယ္က ေရခ်ိဳးရာ၏၊ (ကုိယ္စင္ၾကယ္မွ စိတ္ၾကည္လင္၊ စိတ္ၾကည္လင္မွ တရားကုိ အာရုံျပဳ၍ ေကာင္းသည္)။
၉။ ထုိ ့ေနာက္ မိမိတစ္ေယာက္တည္း ေနသင့္သူျဖစ္လွ်င္ တစ္ကုိယ္တည္းေန၍ အေဖာ္ႏွင့္ ေနသင့္သူျဖစ္က သေဘာတူ အေဖာ္ႏွင့္တကြ သင့္ေတာ္ေသာ ဆိတ္ၿငိမ္ရာ ဌာန၌ ျဗဟၼာဥပုသ္ကုိ ေစာင့္လုိလွ်င္ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကုိ အာရုံျပဳ၍ ေနရာ၏)။
၁၀။ တာရွည္စြာ ဆင္ျခင္၍ မေနနိဳင္လွ်င္ တရားစာကုိလည္း ၾကည့္ရွဳ ့ရြတ္ဖတ္ေနရာ၏၊ (ထုိင္၍ျခည္း ေနရမည္ဟု မဆုိလုိ၊ လွဲကာ စႀကၤ ံသြားကာ အမ်ဳိးမ်ဳိးမွ်တ ေအာင္ေနေစလုိ၏)။
၁၁။ နည္းလမ္းက်က် ေဟာေျပာမည့္ပုဂၢဳိလ္ ရွိလွ်င္ တရားနာရာ၏။
၁၂။ ညဥ့္အခ်ိန္သုိ ့ေရာက္ေသာအခါ မိမိ၏ သီလကုိ ျပန္၍ ဆင္ျခင္ၿပီးလွ်င္ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္း ရဟႏၱာ အေပါင္းႏွင့္ ယေန ့အတြက္ မိမိတူမွ်ပုံကုိ ေအာက္ေမ့ရာ၏။
ေအာက္ေမ့ပုံ
ရဟႏၱာ အရွင္ျမတ္တုိ ့သည္ သူ ့အသက္ကုိ သတ္ျခင္း၊ သူ ့ဥစၥာခုိးျခင္း၊ ေလာကီအာရုံ ကာမဂုဏ္တုိ ့မွ ေရွာင္ၾကဥ္၍ ညစာ စားမႈ ့၊ ပန္းနံ ့သာစသည္ လိမ္းက်ံမႈ စသည္မ်ားကုိ မျပဳသကဲ့သုိ ့ ငါသည္လည္း ယေန ့အဖုိ ့ထုိအမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေရွာင္ၾကဥ္သျဖင့္ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္မ်ားႏွင့္ တူေပသည္တကား၊ ဟု မိမိကုိယ္ အလြန္ေျမွာက္တင္ကာ ရဟႏၱာေယာကၤ်ား ရဟႏၱာမိန္းမ စိတ္ကုိ ျဖစ္ေစၿပီးလွ်င္ ယခုလုိ အသက္ထက္ဆုံး ေစာင့္စည္းေနပါလွ်င္ မၾကာခင္ ဒုကၡခပ္သိမ္း ၿငိမ္းေပလိမ့္မည္ဟု ဆင္ျခင္ရာ၏။
၁၄။ နံနက္ အာရုဏ္တက္၌ မိမိရည္မွန္းထားေသာ အခ်ိန္ေစ့ေသာ အခါ အလုိအေလ်ာက္ ရွစ္ပါးသီလ မရွိေတာ့ဘဲ ငါးပါးသီလသာ က်န္ေတာ့သည္။ ( ယခုကာလ အခ်ိဳ ့အရပ္မွာလုိ ငါးပါးသီလ ယူကာ ဥပုသ္ခ်ေနဖြယ္ မလုိပါ)။ဤကားဥပုသ္ေစာင့္ပုံအစီအစဥ္တည္း။
Posted by အရွင္နာယကာလကၤာရ
No comments:
Post a Comment